Dynamic Tokyo Tour - Reisverslag uit Tokio, Japan van Karen Kuchlin - WaarBenJij.nu Dynamic Tokyo Tour - Reisverslag uit Tokio, Japan van Karen Kuchlin - WaarBenJij.nu

Dynamic Tokyo Tour

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

02 April 2015 | Japan, Tokio

Ohayo gozai-mass!
Het is nu donderdag 2 april. Ik was vroeg wakker, vast door het zonnetje, dat alweer lekker schijnt. Ik zit aan t gister gekochte ontbijt. Elke ochtend hier in het hotel ontbijten is me net even iets te duur dus ik koop een salade of een sushi ontbijt. Voor mij eigenlijk veel meer keus dan thuis. Rijst en vis ’s morgens kan ik prima hebben. Koffie en thee is altijd in de kamer aanwezig; de cooker staat al aan.
Vandaag vrije dag, dat wil zeggen we kunnen het zelf indelen en op onderzoek uit hier in Tokyo. Gister was het een volle dag met een georganiseerde tour: de Dynamic Tokyo tour. Schijnt goede en bekende tour te zijn want ik kwam allerlei luitjes tegen die op aanraden deze tocht gingen maken. Ik had deze ochtend wel in het hotel ontbeten (voor 2138,- Yen, dat is ongeveer 17 euro, dacht ik). Het was dan ook een flink uitgebreid ontbijt met van alles. Uiteraard eieren, bacon, zalm, toast en broodjes, yoghurt en fruit, maar ook rijst and gestoomde groenten. Met een lange volle dag in het vooruitzicht heb ik op m’n gemak lekker gegeten. Wel neem ik volgende keer dat we hier ontbijten een echt Japans ontbijt. Daarna is het klaar maken voor vertrek. We worden 08.30 stipt opgehaald door de bus en worden naar het station gebracht waar de tour gaat beginnen als de groep eenmaal compleet is. Daar kom ik ene Bob tegen, waarmee ik een praatje maak tot we erachter komen dat we beiden uit Holland komen…. Praat toch ook wel zo makkelijk, in t Nederlands.
En dan gaan we. Onze gids heet JunKo, pittige dame die perfect Engels spreekt en behoorlijke dosis humor. Moet erg lachen om en met haar. Het maakt sowieso zo’n toch erg gezellig. We bezoeken eerst de Tokyo Tower (vlak bij mijn hotel trouwens). Het is een kopie van de Franse Eifel toren maar uiteraard net een paar meter hoger. Helaas is ie in een afzichtelijke oranje kleur geverfd. Afijn, no prob, naar binnen en omhoog. Mooi uitzicht ware het niet dat het nog wat mistig is (het is nog vroeg). Toch besef je dan goed dat je in een miljoenenstad bent. Waar je ook kijkt, skyline a la very big city. 30 miljoen inwoners in Tokyo alleen al? Kennen we niet in ons kleine Holland.
Next is de Happo-en Garden. Wat is dit toch prachtig hier, al die tuinen en parken. Zelfs de kleinste stukjes groen in de stad zijn mooi. Logisch ook want overal zijn Boeddhistische tempels of Shinto schrines en die zijn allemaal omringd met prachtig ontworpen tuinen. Japanners houden van bomen, veel soorten, klein en groot. Blij mee, aangezien ik ook van bomen hou. En weer zie je hier ook de Shinto invloed. De natuur heeft hier haar plaats. Co-existence. Langs een drukke snelweg, toch een bomenrij. Afijn, de Garden dus, hier maken we een Tea Ceremony mee, geleid door een heuse Tea Ceremony Master (10 jaar training om z’n minst!). De rust en de serene sfeer is al een weldaad in de drukke stad. De Ceremonie wordt in een klein houten huisje gehouden, prachtig! Ik had dit wel eens gezien, haha, in een Japanse anime. Dit is toch wel een mooie ervaring. En ik vind die tea wel lekker (was een van de weinige als ik afga van de gezichten van een paar mede tour-gangers). Na de ceremonie is nog tijd over voor een wandeling door de tuinen. Het is 1 april en dat is het nieuwe jaar hier in Japan. Nieuwe schooljaar, nieuw jaar op kantoor. Het is een nieuwe start voor alles. Dus ook een perfecte dag voor een bruiloft en waar maak je de foto’s? In een van de mooie tuinen natuurlijk! Ik heb 3 stellen gezien, een jong stel in traditionele kleding. Mocht foto maken en ha, fotograaf begreep me niet goed: heeft dus mij met het stel op de kiek gezet! Wel heel leuk natuurlijk. Er stonden ook bonzai boompjes. Sommige wel 500 jaar oud. Heel mooi.
Dan hup, de bus weer in want de BBQ staat ons te wachten. Weet niet wat ik me daar bij moet voorstellen. Het is in weer zo’n mooi gebouw, nu in de Chinzenzo Garden. Het lijkt op iets wat wij voorheen noemden ‘hete steen grillen’. Op mij kwam het ook over als het BBQ-en wat ik met de familie in Australia veel deed: groenten en vlees hup op de plaat en smeulen maar. Ui, paprika, peulen, zoete aardappel etc. en beef (kon aangeven dat ik geen varkensvlees eet, fijn). Er werd traditionele groene thee bij gedronken en uiteraard alles door de sojasaus (maar toch wel een andere dan bij ons ;). Het was heerlijk, goed verzorgd (je hoeft uiteraard niets te doen, alles wordt voor je gedaan) en zeker genoeg, met of zonder dessert. Tijd voor een wandeling om het eten te laten zakken. Hier staan vele bomen, allemaal sakura’s. het is een grote bloemenzee. Zo mooi!
Maar we moeten verder, ik zie de Imperial Gate en de keizerlijke buitentuinen. Hier staat ook het enige beeld van een samoerai omringd door gigant bonzai’s; dit zijn dus hele grote kleine boompjes. We maken ons daarna klaar voor een boottocht over de Sumidagawa rivier, dwars door Tokyo en gaan naar Asakusa. Waar de Kaminarimon Gate staat naar de Tempel van de Goddess of Mercy Kannon. Het schijnt dat alle wensen die je hebt, hier vervuld worden. Daarom heeft een zakenman later zijn bedrijf naar haar genoemd (Canon). Voor mij ook wel een belangrijke: ik hoor het verhaal van de Draak en de lotus (heb ik nl van gedroomd op weg naar Japan). Op het plafond van de tempel staat een afbeelding van een draak die een ei beschermt. Deze symboliek komt in vele verhalen terug. Ben blij er te zijn. Voel nogmaals dat ik hier echt moet zijn, nu nog ontdekken waarom en wat ik moet doen.
Ik voel me sowieso hier heel prettig. Net als wellington in New Zealand, voel ik me zodanig dat ik hier wel zou kunnen wonen. Het land doet iets met me. Waar ik ook kijk, het bevalt me. En dan heb ik alleen nog de grote stad gezien, ook veel beton en mindere wijken naast de pracht en praal dat ook Tokyo is. En de mensen. Ze zijn anders, fijne energie, zeg maar. Subtiel, zacht (is weer iets anders dan kwetsbaar) en sterk.
Afijn, de tour eindigt met busrit terug naar Tokyo Central Station. Het drukste station van Japan met miljoenen passagiers per dag. Het is nog even een klus om een kaartje te kopen, gezien mijn Japans nog niet zo goed is dat ik het kan lezen op de borden of het apparaat. Gewoon kaartje aan de balie gekocht dus. Kaartje kost 160,- Yen (E 1,24), dat valt reuze mee. Het is nu al bijna 18.00 en het gaat iets miezeren. We hebben de hele dag goed weer gehad met af en toe wat bewolking maar nog steeds mooi en ik heb lekker zonder jas rondgehuppeld.
Onderweg naar het hotel vonden we een eettentje waar je voor weinig een geheel menu kon krijgen (Y 730,- = E 5,65) met rijst, kip, groenten (zeewier, bonen, rauwkostsalade), sojasaus en natuurlijk de groene thee. Nu de verfrissende koude variant. Erg lekker en dorstlessend. Ga er wat van meenemen straks. En dan ben ik alweer op de hotelkamer.
We babbelen nog wat na over de dag. Heb nogal wat indrukken te verwerken. Het was heerlijk! Ik geniet er van. Hier zijn, dit meemaken. Alles is goed. En dat wil ik ook delen. Later op de avond bekijk nog eens al mijn foto’s die ik vandaag gemaakt heb. Ik kan niet alles hier laten zien helaas. ik schrijf mijn eerste verslagje (incl het uitvinden hoe t moet gaan en zo) en zet het hier neer. Het wordt een latertje (what’s new) en ik lig pas bij enen in bed. Maar wat een heerlijke dag heb ik gehad. Nog lekker nagenietend val ik in slaap.
En dan word ik vroeg wakker. Nieuwe dag, yippee! Bij deze dus het verslag van gister. Zonet nog opgezocht waar de Square Enix shop is. De winkel van de game gigant (van o.a. Final Fantasy serie) hier in Tokyo. Het blijkt dat de winkel verhuisd is en ook op donderdag niet open. Wordt dus andere dag dat ik die ga bezoeken, gelukkig is het niet heel ver. Goed te doen met subway. Vandaag gaat dus rustige dag worden. Mijn reisgenoot heeft last van jetlag (ik niet zo, haha, ik leef in geen tijd tenslotte ;). We gaan straks op pad, Tokyo verkennen en paar parken en tempels bezoeken. Misschien nog even Ginza in, het meest bekende winkelgebied hier (en credit card blijft thuis!!! ;-)
Tot volgende keer!




  • 02 April 2015 - 11:40

    Birgit:

    Ik zit hier in ons duffe kantoorpand helemaal weg te zwijmelen bij jouw prachtige foto's. Ik verzuchtte vanmorgen nog in de lift tegen een collega dat ik ga emigreren (grapje). Het is hier koud, miezerig herfstweer en jij loopt zonder jas op je sandalen haha. Op dit moment sneeuwt het hier zelfs! Maar wat een prachtige parken en bomen! Wat een tegenstelling met de skyline van Tokio! Ben heel benieuwd naar de rest van je avonturen. Geniet er van en ik zie je in leven en welzijn weer verschijnen in het hopelijk zonnige Nederland.

  • 02 April 2015 - 12:21

    Priscilla:

    Hé Karen, geweldig, je verslagen en foto's. Dank je wel dat je mij hebt toegevoegd. Ik wens je heel veel plezier in Japan en geniet ervan!!!
    Ik kijk uit naar je volgend verslag. Liefs, Priscilla

  • 02 April 2015 - 12:36

    Kim:

    Gelukkig ben ik niet jaloers van aard want anders! ;-) Wat heerlijk al die sakuras in bloei! En dicht bij de Square Enix store! Heerlijk om met je mee te reizen zo! Veel plezier, lieverd!

  • 02 April 2015 - 14:59

    Pa:

    Geweldig Kaar.geniet maar |

  • 08 April 2015 - 09:37

    Karen Kuchlin:

    Dank voor jullie reacties! Heb t zeker naar m'n zin!

Tags: Tokyo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karen

Actief sinds 27 Maart 2015
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 8842

Voorgaande reizen:

30 Maart 2015 - 23 April 2015

Karen in Japan

Landen bezocht: